poniedziałek, 18 marca 2013

Tatry 2006 - Dolina Białej Wody

Punkt Wyjścia -  Łysa Polana kierunek Polski Grzebień – szlak niebieski.
Czas przejścia - ok. 5h do punktu ostatecznego, powrót około 4h.

Pierwszą wyprawę zaplanowaliśmy do Doliny Białej Wody po słowackiej części Tatr. Na wstępie od razu dodamy, że naszym celem był spacer po samej dolinie, nie chcieliśmy pierwszego dnia porywać się na zdobywanie większych wysokości czy szczytów (kondycja ekipy rewelacyjna nie była ;)). Trasę wybraliśmy po przeczytaniu opisu w przewodniku Józefa Nyki, podobno dolina ta należy do najpiękniejszych w Tatrach.
Pogoda była pochmurna, ale nie padało. Początkowo trasa biegła przez las, wygodną drogą.

Niezliczoną ilość razy przekraczaliśmy strumienie, a dźwięk potoku towarzyszył nam prawie przez całą czas. Po drodze zatrzymaliśmy się w leśniczówce TANAPu (na polanie Białej Wody), skąd roztacza się piękny widok (choć trochę był przysłonięty chmurami). Dalsza trasa była częściowo lasem, częściowo polanami, delikatnie pod górę.

Bujna roślinność otaczała nas z każdej strony. Na polanach intensywnie pachniały kwiaty, była dość duża wilgotność, wokół ściany wysokich gór... Po dotarciu do Polany pod Wysoką rozdzieliliśmy się na dwie grupy. Część z nas miała jeszcze siłę i chęć dotarcia jeszcze kawałek wyżej.

Krok za krokiem coraz wyżej aż w końcu dotarliśmy do Litworowej Doliny, która przywitała nas przecudną panoramą. Gdy nacieszyliśmy oczy, napstrykaliśmy zdjęć i odżywiliśmy się kanapkami ruszyliśmy w dół do reszty grupy.

Powrót dla większości z nas okazał się katorgą. Nogi odmawiały posłuszeństwa i nie mogliśmy doliczyć się ile zakrętów i przejść przez potok nam jeszcze zostało. Ale w końcu późnym popołudniem dotarliśmy do auta i mimo obolałych nóg i pęcherzy na stopach byliśmy pełni cudnych wrażeń.

Przewodnik: Józef Nyka – Tatry Słowackie
Mapy: Szlaki Turystyczne Tatr Słowackich -mapy nr 1,2 (wydawnictwo Nefryt)
                Tatry Wysokie i Bielskie (wydawnictwo ExpressMap)