środa, 20 marca 2013

Tatry 2006 - Na Kozi Wierch

Punkt wyjścia – Palenica Białczańska – Kozi Wierch – znaki czerwone, zielone, niebieskie, czarne(powrót tą samą drogą)
Czas przejścia - ok 4,5h Kozi Wierch, zejście Palenica Białczańska ok 3,5h.

Ambicje jednego z członków wyprawy musiały zostać zaspokojone zdobyciem Koziego Wierchu. Pogoda była niezła w związku z tym bez obaw wyruszyliśmy w wyprawę. Nie da się ukryć, że wybraliśmy trasę łatwiejszą - od doliny Pięciu Stawów. Pierwszy odcinek do Wodogrzmotów Mickiewicza pokonaliśmy dość szybko, z tłumem idącym do Morskiego Oka. Następnie skręciliśmy w Dolinę Roztoki, gdzie spacer w dużej części biegł lasem. W dalszym odcinku szlak stopniowo piął się w górę i coraz lepiej widać było ściany gór. Zielony szlak prowadzi pod samą Siklawę, gdzie zrobiliśmy obowiązkowe zdjęcie.

Słońce trochę przygrzewało, efekt był taki że dosłownie lała się z nas woda. Fragment spod Siklawy do Wielkiego Stawu zajął nam chwilę. W cudnej Dolinie Pięciu Stawów zrobiliśmy sobie zasłużona przerwę na posiłek.

To była połowa naszej trasy na Kozi Wierch. Przed nami początek wspinaczki. Wchodziliśmy w bardzo zróżnicowanym tempie. Nasza grupa rozciągnęła się bardzo. Stopniowo niestety psuła się pogoda, więc widoki ciągle zasłaniały chmury.
Bez większych trudności dotarliśmy na szczyt (po drodze nie ma żadnych ubezpieczeń), na szczęście nie było zbyt dużo ludzi. Trudno nam określić widok z Koziego Wierchu, gdyż niestety na górze otaczały nas chmury. Były tylko krótkie momenty, gdy wiatr rozwiewał chmury i mieliśmy okazję zobaczyć fragment Orlej Perci od strony Koziej Przełęczy. Aż ciarki przechodziły.

Wypiliśmy obowiązkowe kakao i zjedliśmy tryumfalnie snickersy i ruszyliśmy w drogę powrotną. Szło nam powoli, choć niektórzy wspinali się i schodzili po dwa razy (z powodu braku ekstremalnych doznań ;) ).

Z mniejszym bądź większym natężeniem doszliśmy do parkingu. Po drodze zatrzymaliśmy się na jedzonku w knajpce w Białce – należało nam się.

Przewodnik: Zbigniew Korosadowicz Tatry Polskie i Zakopane
Mapy: Szlaki Turystyczne Tatr Polskich – mapa nr 2(wydawnictwo Nefryt)
              Tatry Wysokie i Bielskie (wydawnictwo ExpressMap)